Turistický portál Královéhradeckého kraje

Bezbariérový výlet - Okolo Humprechtu a Kosti

Český ráj

Bez bariér: Humprecht - Sobotka (12 km)

Začátek trasy: Parkoviště u hradu Humprecht

Konec trasy: Parkoviště v katastru obce Sobotka

Délka trasy: 12 km

Obtížnost trasy pro mechanický vozík: středně náročná, vyžaduje doprovod

Obtížnost trasy pro elektrický vozík: není vhodná pro el. vozík

Vhodnost trasy pro kočárek: ANO

Povrch: kamenitý, travnatý, asfaltový

Trasu doporučujeme za sucha!

Zajímavosti na trase: Zámek Humprecht,Hrad Kost, Bílý rybník, údolí Plakánek, rybník Obora, studánka Roubenka

Průběh trasy:

Parkoviště pod Humprechtem - žlutá pěší trasa 1,5 km hotel Ort - silnice 1 km Libošovice - červená pěší trasa 1,5 km Prokopské údolí (část cesty mimo značku, po vyjeté polní cestě) - č.t. 0,5 km Kost -  žlutá pěší trasa 1,8 km Plakánek, žlutá pěší trasa 5,5 km Sobotka.

Popis trasy:

Středně náročný výlet (červený stupeň obtížnosti), který vás zavede na Sobotecko, k loveckému zámečku Humprecht a k nejzachovalejšímu gotickému hradu v Čechách, ke hradu Kost.

Na parkovišti nejsou vyhrazená místa pro vozíčkáře, povrch je kamenitý. Z parkoviště vyrážíte po žluté značce směr Kost po pěšině kolem stromů. Za parkovištěm je povrch drobně kamenitý. Po 100 m od parkoviště přichází mírné klesání po travnatém povrchu, které vás přivede k lávce přes potok. Cesta dále pokračuje po dřevěném chodníku z prken, která místy chybí, což způsobuje cca 20 cm mezery, které se dají po zadních kolech překonat (foto č. 1). Dále se na cestě nachází odvodňovací kanál široký 1 m a hluboký 15 cm, který však lze dobře přejet.

Následuje mírné stoupání (200 m) po travnaté cestě, která vás přivede k motelu Ort v obci Nepřívěc. U vstupu do motelu se nacházejí 2 schody vysoké 10 cm, šířka vstupních dveří je 70 cm, dveře na WC jsou široké 80 cm a otevírají se dovnitř. Dveře ke kabince jsou široké 60 cm a otevírají se ven, před toaletní mísou je 80 cm místa, po stranách 20 cm.

Dále pokračujte po panelové cestě, po 150 m odbočte vlevo na asfaltovou cestu, po které se dostanete na křižovatku s hlavní silnicí a pak odbočíte vpravo na Libošovice. Od železničního přejezdu následujte modré značení.

V Libošovicích je možno poobědvat v penzionu DO+NI (informace o přístupnosti u jeho záznamu) nebo v hotelu Český ráj, kde ke vstupním dveřím vedou dva 5 cm stupínky. Šířka dveří je 70 cm a otevírají se dovnitř. Dveře na WC jsou široké 70 cm a otevírají se rovněž dovnitř, dveře ke kabince jsou široké 60 cm (otevírání ven). Před toaletní mísou je 80 cm místa a po stranách 30 cm.

Dále pokračujte po červené značce směr Prokopské údolí, Kost. Po 200 m sjeďte z asfaltové cesty na pěšinu v louce o délce 1,5 km, kde se po dešti vyskytují místy kaluže a bláto (foto č. 2). Pak pokračujete písčito-kamenitou cestou až na hrad Kost, podél Bílého rybníka. Bezbariérovost hradu lze zjistit přímo u jeho záznamu. Potom pokračujeme po žluté turistické značce. U hradu Kost je možné se občerstvit v bezbariérové hradní restauraci U Draka nebo v kiosku na parkovišti. Pak se vydejte kolem kiosku pod hrad a zhruba po 200 m odbočte vlevo do údolí Plakánek.

Pokračujte po žluté značce, povrch cesty je písčito-kamenitý. Po 600 m přejedete přes dřevěnou lávku a po dalších 40 m vede přes potok další, úzká lávka (foto č. 3) z prken (60 cm) bez zábradlí, dlouhá 5 m. Dále pokračujte po písčito-kamenité cestě kolem rybníka Obora až na hráz, kde se nachází lávka ve formě panelu vysokého 20 cm (foto č. 4) a širokého 80 cm. Za lávkou se dejte vpravo na cestu s hrubým asfaltem, po které se dostanete na rozcestí Plakánek. Odtud dále pokračujte stále po žluté značce směr Sobotka.

Po 200 m budete míjet studánku Roubenka. Za dalších 700 m se dostáváte do Střehomi a stále pokračujete po žluté, až přijedete na hlavní silnici, která vás dovede do Oseka, kde z náměstí vystoupáte po kostkách kolem dřevěné zvonice (stoupání 200 m).

Pak se vydejte po asfaltové silnici až do Sobotky, kde se 200 m za cedulí nachází restaurace se zahrádkou. Do restaurace vede 10 cm schůdek, dveře o šířce 80 cm se otevírají dovnitř. Dveře ke kabince jsou široké 60 cm a otevírají se ven. Před toaletou je 70 cm místa a po stranách 20 cm. Poté projedete centrem města, za kterým vás čeká mírné klesání po kostkách o délce 200 m a po něm následuje mírné stoupání (300 m) k parkovišti.