Železnice - Tábor - Bradlec

Železnice, 507 13
GPS: 50°28'21.706''N, 15°23'5.360''E

Telefon: +420 493 534 390E-mail: ic@jicin.org, mic@jicin.org

Pěší turistika: Železnice - Tábor - Železnice (16,5 km)

Začátek trasy a konec trasy: Železnice, náměstí

Délka trasy: 16,5 km

Zajímavosti na trase: Vrch Tábor, barokní kostel Proměnění Páně, zřícenina hradu Kumburk, zřícenina hradu Bradlec, klášter Kartuziánů Valdice (dnes věznice), vrch Železný

Průběh trasy: Železnice - Kyjský hřbet - Kyje - Tábor - Chlum - Ploužnice - Žďár u Kumburku - Klepanda - Syřenov - Kumburk - Bradlec - Újezdec - Těšín - vrch Železný – Železnice

Popis trasy:

Trasa vede ze železnického náměstí po červeně značené Zlaté stezce Českého ráje nejprve po silnici, později kolem ranče do lesa. Stále po červené značce překonáme strmý Kyjský hřbet a sestoupíme do obce Kyje. Kolem malebných stavení vystoupáme k železniční zastávce a potom musíme překonat poměrně prudké stoupání na vrchol Tábora.

Vrch Tábor se původně nazýval Chlum. Barokní kostel Proměnění Páně z roku 1704 byl původně gotickou kaplí. Na severním svahu je zajímavá křížová cesta.

Z Tábora sestupujeme po silničce označené červenou značku do osady Chlum a dále na hlavní silnici do Ploužnice. Po silnici přejdeme železniční přejezd a na křižovatce odbočíme vlevo spolu s červenou značkou na vedlejší silnici. Ze silničky jsou krásné výhledy na Krkonoše i okolí Jičína.

Projdeme Žďárem u Kumburku a stále po červené dojdeme k výletní restauraci Klepanda, odkud vede vlevo silnice do Syřenova.

Milovníci romantických hradních zřícenin se mohou vydat na návštěvu nedalekého Kumburku (červená a žlutá). Ze zřícenin hranolové věže je krásný rozhled.

Dále trasa pokračuje od Klepandy po modré značce nejprve po silnici a potom lesem k zříceninám hradu Bradlec. Dnes jsou na zalesněném vrchu zbytky zdiva brány, paláce a půlkruhové věže.

Od hradu sejdeme opět po modré značce do osady Újezdec, kde jsou zachovány roubené chalupy. Dále budeme stále sestupovat po modré střídavě po silnici a lesní cestou. Za lesem projdeme po silnici kolem drůbežárny, mineme silniční křižovatky s odbočkami na Lháň a Soběraz a dorazíme na křižovatku s hlavní silnicí u Těšína, kde narazíme na červenou značku. Cestou uvidíme před sebou valdický klášter, který je od poloviny 19. století věznicí.

Vpravo od kláštera se tyčí výrazný čedičový vrch Zebín. Naše trasa vede z křižovatky vpravo po červené značce, projdete Těšínem k odbočce na vrch Železný, kde stával v raném středověku dřevěný hrad. Po návratu na červenou značku dojdeme zpět do Železnice.

Mapa trasy ZDE.

Příloha

Fotogalerie

Železnice, autor: Milan Drahoňovský

Železnice - kostel sv. Jiljí, autor: archiv KHK

Rozhledna Tábor, autor: Milan Drahoňovský

Výhled z rozhledny Tábor, autor: jan špelda

Zřícenina hradu Bradlec

Pohled na Zebín od Železnice, autor: jan špelda

Královéhradecký kraj © 2022

Kontakt

Královéhradecká krajská centrála cestovního ruchu, p. o.
Pivovarské náměstí 1245 (vchod z třídy ČSA)
500 03  Hradec Králové

e-mail: info@ccrkhk.cz

Volba verze

Kterou verzi stránek chcete zobrazit?