Jičínskem na kole

Český ráj

GPS: 50°28'59.246''N, 15°14'5.665''E

Telefon: +420 493 534 390E-mail: ic@jicin.org, mic@jicin.orgWeb: www.jicin.org

Přinášíme vám tip na dvě atraktivní cykloturistické trasy v okolí Jičína.

Trasa č. 1 - Za romantikou do Českého ráje - Z Jičína do Sobotky, na hrad a Kost a Trosky

Začátek trasy: Jičín, křižovatka Na Letné, zelená cyklotrasa č. 4079

Konec trasy: Jičín, sjezd po cyklotrase č. 14 přes Prachov a Holín

Délka trasy: 59,1 km

Zajímavosti na trase:

Jičín, bývalá Mariánská zahrada v obcí Březina, kostel Povýšení svatého kříže v obci Ostružno, pramen U Svaté Trojice, dřevěná zvonice v obci Samšina, Sobotka - Kostel sv. Maří Magdaleny s farou, zámek Humprecht, Šolcův statek, rodný dům Fráni Šrámka, dřevěná zvonice v obci Osek, vesnická památková rezervace Vesec u Sobotky, hrad Kost, zřícenina hradu Trosky, Mladějov - zámek, kostel, zvonice, hrob Ing. Františka Josefa Gerstnera, skalní hrádek Pařez, Prachovské skály

Průběh trasy:

Jičín - Březina - Ostružno - Příchvoj - Samšina - Staňkova Lhota - Sobotka - Osek - Vesec u Sobotky - hrad Kost - Pleskoty - Troskovice - Trosky - Mladějov - Zámostí - Blata pod Pařezem - Pařezská Lhota - Prachovské skály - Jičín

Popis trasy:
Velice atraktivní okruh začíná v Jičíně na křižovatce Na Letné zelenou cyklotrasou č. 4079, která vede přes bývalou Mariánskou zahradu obcí Březina do Ostružna (zde máte možost zahlédnout krásný kostel) a pokračuje k prameni U Svaté Trojice. Následuje náročnější úsek po lesní cestě. Na křižovatce u Příchvoje vám jistě neunikne nejkrásnější výhled na Český ráj od jihu. Zelená cyklotrasa vede přes Samšinu (kde je k vidění dřevěná zvonice) do Staňkovy Lhoty a Sobotky (známé pro svůj kostel, zámek Humprecht, Šolcův statek a skutečnost, že je Sobotka rodištěm Fráni Šrámka), dále pokračuje do Oseka (zde je k vidění dřevěná zvonice), poté starou asfaltkou mezi poli na silnici u Vesce (ve kterém na vás dýchne krása a atmosféra lidové architektury).

Po silnici k torzu Semtínské lípy, odkud lze po modré a zelené cyklotrase dojet na Kost (jeden z nejzachovalejších gotických hradů v Čechách). Na náš okruh se musíte vrátit k Semtínské lípě, odkud budete pokračovat po modré cyklotrase v souběhu s hlavní cyklotrasou č. 14. Přes Pleskoty sjedete do nádherného údolí k říčce Žehrovce. Za mostem odbočíte vpravo, stále po modré dojedete k Věžickému rybníku a do Troskovic. Na Trosky (zříceniny hradu dominanta Českého ráje) se dostanete z křižovatky v Troskovicích po bílé cyklotrase. Náš okruh pokračuje přes Troskovice po červené cyklotrase, ale za obcí odbočí vpravo na modrou cyklotrasu, která vás povede po “asfaltce“ k Dolskému rybníku. Po modré pokračujte polní cestou na silnici, kde se u Podhůry dáte po modré, bílé a cyklotrase č. 14 vpravo a dojedete do Mladějova (který je známý pro svůj zámek, kostel, zvonici a hrob Ing. Františka Josefa Gerstnera). Až do Jičína můžete sledovat hlavní silniční cyklotrasu č. 14. Pojedete přes Zámostí a Blata pod Pařezem (kde se nachází skalní hrádek), přes Pařezskou Lhotu kolem Prachovských skal. Pro tento úsek lze také využít modrou cyklotrasu. Do Jičína se vrátíte sjezdem po cyklotrase č. 14 přes Prachov a Holín.

Trasa č. 2 - Za krásnými výhledy na Tábor

Začátek a konec trasy: Jičín, Valdštejnovo náměstí

Délka trasy: 43,2 km

Zajímavosti na trase:

Jičín - lipová alej a park Libosad, Valdštejnská lodžie, Bradlec - zřícenina hradu, vrch Tábor - křížová cesta a poutní kostel, Košov a Morcínov - nádherný výhled do krajiny, Železnice - empírové domy, kostel sv. Jiljí, muzeum, obec Dílce - pomníky z bitvy 1866

Průběh trasy:

Jičín - Studeňany - Radim - Lháň - Újezdec - Žďár - Ploužnice - Chlum - Tábor - Košov - Morcínov - Dráčov - Doubravice - Železnice - Dílce - Brada - Rybníček - Holín - Jičín

Popis trasy:
Okruh začnete v Jičíně jízdou po cyklostezce lipovou alejí. Projedete kolem Libosadu s Valdštejnskou lidžií pod Zebínem. Na okraji Valdic odbočíte za železničním přejezdem vpravo a po silnici dojedete do Studeňan (kde jsou k vidění střípky lidové architektury na některých budovách). Na křižovatce za obcí odbočíte vlevo do Radimi. U kostela odbočíte vlevo a obec opustíte rovně směrem na Lháň. Za osadou u drůbežárny odbočíte vpravo a po silnici vystoupáte do Újezdce pod Bradlec (zřícenina hradu). Po silnici dojedete k hostinci Klepanda, kde se dáte vlevo a po červené cyklotrase pojedete přes Žďár do Ploužnice. Po krátkém úseku po silnici 2. třídy odbočíte za železničním přejezdem společně s červenou cyklotrasou vlevo a po místní komunikaci přes Chlum vyjedete na vrch Tábor (známý pro křížovou cestu a poutní kostel). Z Tábora budete sledovat červenou přes Košov a Morcínov (kde se vám naskytne nádherný výhled do krajiny). Na křižovatce polních cest nad Dráčovem opustíte červeně značenou cyklotrasu a pojedete rovně dolů po červené pěší trase. V Dráčově se dáte vpravo po silnici dolů. Pozor ! Asi po 1 km v lese odbočíte prudce vlevo na zpevněnou lesní komunikaci. Po ní protnete žlutou pěší a dojedete na silnici k viaduktu v Cidlině. Odbočíte vpravo a na další křižovatce se dáte vlevo. Projedete Doubravicí a u lomu odbočíte vpravo. Po silnici dojedete do Železnice (kde lze spatřit empírové domy, kostel a muzeum). Společně s pěší zelenou projedete kolem kostela a u nádraží pojedete přes železniční trať kolem pily po polní cestě do Dílců (pomníky z bitvy 1866). Stále po zelené pěší silničkou dojedete na hlavní silnici, kterou opatrně překonáte a budete stoupat po silničce na okraj obce Rybníček. Odbočíte vlevo po modré pěší značce a bílé cyklotrase, kterou budete sledovat až na okraj Holína. Zde narazíte na cyklotrasu č. 14 a po ní dojedete zpět do Jičína.

Přejeme příjemnou cestu !

Příloha

Prachovské skály, autor: Ondřej Littera

Královéhradecký kraj © 2022

Kontakt

Královéhradecká krajská centrála cestovního ruchu, p. o.
Pivovarské náměstí 1245 (vchod z třídy ČSA)
500 03  Hradec Králové

e-mail: info@ccrkhk.cz

Volba verze

Kterou verzi stránek chcete zobrazit?